Wij maken op school gebruik van het CITO-leerlingvolgsysteem. CITO staat voor Centraal Instituut voor ToetsOntwikkeling. Het CITO ontwikkelt toetsen voor diverse vakgebieden en niveaus. Deze toetsen zijn niet methodegebonden. Dit betekent dat alle kinderen hiermee getoetst kunnen worden, ongeacht de reken- of taalboeken waaruit gewerkt wordt.
Deze toetsen gebruiken we om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende vakgebieden. We kunnen de groei van onze leerlingen vergelijken met de gemiddelde groei die landelijk wordt gemaakt. De leerkrachten gebruiken de resultaten van deze toetsen om hun onderwijs nog beter af te stemmen op de leerlingen.

In alle groepen (dus van groep 1 t/m groep 8) worden toetsen afgenomen. Dit gebeurt volgens een vast schema. Halverwege (januari-februari) en aan het einde (mei-juni) van een schooljaar worden de meeste toetsen afgenomen. Alle ouders krijgen de resultaten van deze toetsen in ieder geval in februari of maart mee naar huis, tijdens de 10-minutengesprekken. Dit overzicht noemen we het alternatief leerlingrapport. Een uitleg over dit alternatief leerlingrapport staat hier.

Heb je vragen over dit leerlingvolgsysteem? Kom gerust even langs!